8.-12.09.2022 Kunst-og musikrejse til Oslo

I samarbejde med Koncertrejsen ved Peter Bæk havde foreningens bestyrelse fået skruet et spændende program for et 3 en halv dages ophold i Norges pulserende hovedstad sammen.
For de 10 medlemmer af foreningen, som deltog sammen med 11 andre kunst- og musikinteresserede, blev det nogle oplevelsesrige og hyggelige dage. Vejret var med os og vi boede på et dejligt og centralt beliggende hotel, hvorfra vi kunne gå til det meste.
Men vi startede opholdet med en bustur til nogle af byens ikoniske seværdigheder. Holmenkollen, der udover sin flotte arkitektur også byder på en enestående udsigt over Oslo by og naturskønne omgivelser, og Vigelandsparken, hvor Gustav Vigeland med sine imponerende skulpturer skildrer menneskelivet og livscyklussen i et enormt kunstværk, der strækker sig over et stort område i den smukke Frognerpark.
Busturen førte os også til to kunstnere, Martin Martinussen og Henrik Kläppe, som er i stald hos Thorkild og bor og arbejder Oslo. De fortalte levende om deres arbejdsmetoder og kunstneriske ideer og tanker og gav os en fin indsigt i, hvordan deres meget forskellige værker bliver til.
Første aften fik vi også set Oslo fra søsiden. Ombord på skuden Helene indtog vi pil-selv-rejer ad libitum mens vi indhyllet i tæpper som værn mod den friske havvind hyggede os gevaldigt og kunne nyde udsigten til miljøet omkring Oslofjorden og til slut se Byens Lys.
Inden for de sidste to år er der åbnet to helt nye kunstmuseer i byen, Munch Museet og Nationalmuseet, som har samlet fem mindre museer i en imponerende bygning. Vi besøgte begge disse flotte museer, som hver for sig rummer så megen fantastisk kunst, at vi alle gik indtryksmættede derfra, men absolut med følelsen af, at have lyst til at komme igen. På Munch museet fik vi en fin guidet omvisning af en museets kompetente ansatte, som formidlede historien om Munchs liv og hans banebrydende kunst på en levende måde, der yderligere forstærkede de følelser, som malerierne udtrykte.
Oslos Akerbrygge er en topmoderne havnefront med et væld af caféer, restauranter, fancy boliger, shoppingområder og gallerier. Her havde vi fri tid efter et samlet besøg på det private Museum for moderne kunst, Astrup Fearnly, som var huset i en arkitektonisk perle i træ, stål og glas. En helt særlig kunstoplevelse fik vi i pensions- og forsikringsselskabet KLP’s domicil. Her blev vi vist rundt af Thorkilds ven Terje, som var ansat i firmaet og ansvarlig for deres kunstindkøb og ophængning. En rigtig og næsten ustoppelig ildsjæl, som engageret fremviste og fortalte om deres imponerende kunstsamling.

På musiksiden havde vi foretaget forskellige valg, nogle var både i operaen til balletforestillingen Giselle og barokkoncert i Domkirken, andre nøjedes med den ene af herlighederne.
Oslo havde meget andet at byde på, mens vi var der. På vejen til vore mål passerede vi Rådhustorvet, hvor der var multietnisk festival, og om lørdagen blev Oslos Prideoptog gennemført i god ro og orden, men under stor politiovervågning, på baggrund af de sørgelige begivenheder i juni, som havde ført til aflysning.
Da vi atter stod på dansk jord var det som det fremgår med masser af indtryk og gode oplevelser i bagagen, som alle trængte til at komme hjem at fordøje.

Af Kirsten Hald og Bodil Skipper

Turprogram