Kunstforeningen | Tidligere arrangementer

En aften i Henriette Hellsterns univers

Marts 2018

Henriette Hellstern var aktuel med sin tredje soloudstilling i galleri NB, og vi oplevede en dynamisk og ekspressiv billedkunster med et stærkt personligt engagement. Udstillingen var et fascinerende ”kropstudie” – et bankende hjerte, en gribende hånd og en legende let fod – og dette ”preview –arrangement” gav et indblik i, hvad der havde inspireret Henriette til udstillingen med titlen ”Indre Atlas – en malerisk obduktion”.

Kongelig & Kirkelig Kunst

12. november 2017.

Der var lagt op til en søndag med to meget forskellige kunstoplevelser på turen til Herning. På Carl-Henning Pedersen & Alfelts Museum fik vi en rundvisning i udstillingen ”Eventyrlig Dialog”, som var en dialog imellem H.K.H. Prins Henriks livfulde bronzeskulpturer og Carl-Henning Pedersens fantasifulde malerier, og med en usædvanlig vidende rundviser blev der kastet nyt lys over begge kunstnere. Den anden interessante kunstoplevelse fik vi i Hedeager Kirke, der for et par år siden modtog en stor donation fra en lokal giver, og som bl.a. er blevet brugt til at udsmykke kirken.  Kunstneren Vilmantas har bidraget med et stort maleri og to glasmosaikker, og kirkeværge Kurt Linnebjerg fortalte om forløbet fra ide til indvielsen i 2016. Frokosten fik vi serveret i caféen på Herning Centralbibliotek, der ligger i et tidligere supermarked på gågaden, og som nu er et spændende ”kulturcentrum” for alle kommunens borgere.

Læs om Vilmantas her

Foredrag med Martin Bigum

31.10.2017

Mange kender sikkert kunstneren Martin Bigum fra DRs kunstquiz, hvor han igen og igen overrasker med sin store viden, fortælleglæde og underfundige humor. En aften i oktober var der mulighed for at opleve Martin Bigum ”live” i Viborg – og det var en stor oplevelse! Kunstforeningens bestyrelse havde i samarbejde med Viborg Bibliotekerne og LOF-Viborg arrangeret et foredrag med Martin Bigum. Foredraget tog udgangspunkt i den selvbiografiske bog: ”Min personlige kunsthistorie”. Martin Bigum tog os med til barndommens land i Brøndby Strand og fortalte om nogle af sine grundlæggende barndoms- og ungdomsinspirationer, og han kom også ind på, hvordan han hele tiden arbejder hen imod at finde et nyt interessant ståsted i sin kunst. Fortællingen fik følgeskab en række af Martin Bigums vigtigste værker, der understregede hans kunstneriske karriere.

En aften i kunstens tegn

15. juni 2017

En sommeraften i juni indbød kunstforeningen til et arrangement i galleri NB med kunstneren Kristian Vodder Svensson, og ideen var, at det skulle være et uformelt arrangement en dag midt i ugen. En veloplagt Kristian fortalte om sin kunst, og det satte gang i en dialog med deltagerne. Efter det kunstneriske input, var grillen og en fristende buffet med lækre salater klar, og i modsætning til andre arrangementer i galleriet, var det denne aften ”galleriets gæve kvinder”, der stod for det kulinariske. På alle måder en hyggelig, uformel aften med god stemning og sommer.

Læs mere om Kristian her.

Kunstoplevelser i Sminge & Silkeborg

30. april 2017

En forårsdag i april besøgte vi først besøgte keramisk skulptør Mette Maya Gregersen, der bor idyllisk i den lille by Sminge i nærheden af Silkeborg. Mette Maya inviterede gæstfrit indenfor i hendes værksted, og vi fik en introduktion til hendes keramiske univers. Mette Maya fortalte bl.a. om hendes fascination af leret, der kan transformeres fra blødt til tørt, gå gennem ild og vand og blive brændt og forstenet – og om oplevelsen af en gensidig forståelse mellem hende og leret. Vi fik et indblik i, hvordan Mette Maya bl.a. arbejder med de keramiske værker ”bølgerne” – en proces, der involverer bambusgardiner, utallige lag glasur og endeløs tålmodighed. Der var vist mange, der denne eftermiddag blev lige så fascineret af leret som Mette Maya! Vi nød eftermiddagskaffen udendørs i haven med de kunstneriske finurligheder og tog fra Sminge en stor oplevelse rigere.

Næste kunstoplevelse fik vi på Museum Jorn, som viste udstillingen JORN + MUNCH. Her ”mødtes” Nordens to største malere hinanden for første gang, og udstillingen var en enestående mulighed for at se et udvalg af Edvard Munchs hovedværker. Vi kom i selskab med en yderst kompetent rundviser på udstillingen, der bl.a. viste hvordan kunstnernes værker er beslægtede, når de stiller store spørgsmål om liv og død, frygt og drømme – temaer, som også har relevans den relevans i dag.

Læs om Mette Maya Gregersen her

Udfordrende kunstindtryk

1. november 2016

Kunstforeningen havde arrangeret en tur til Horsens Kunstmuseum kombineret med besøg hos kunstneren John Reuss i Vandel. Deltagerne mødtes på Horsens Kunstmuseum, og her gav kunsthistoriker Bente Hammershøy deltagerne en fantastisk oplevelse og indsigt i Michael Kvium og Bjørn Nørgaard liv. De to kunstnere har i den grad sat deres præg på den danske kunstverden, og vi så nogle meget spændende værker fra deres ungdom til i dag. John Reuss åbnede virkelig dørene for os til sit private hjem og meget beskedne atelier. Hele huset emmede af Johns kunstneriske arbejde, og vi kom meget tæt på hans tanker om døden. Hans surrealistiske og eksistentielle værker hang og stod overalt. Det er altid spændende at komme i dialog med en kunstner om hans tanker, arbejdsmetoder mv.,  og her var der rig lejlighed til dette. En stor tak til John, som vi ønsker held og lykke fremover.

Læs mere om John Reuss her.

Kunst i Middelfart

1. april 2016

Den sidste lørdag i april 2016 havde kunstforeningen arrangeret en tur til Middelfart med to meget forskellige kunstoplevelser: Besøg hos kunstneren Külli Suitso og besøg på CLAY Keramikmuseum. Vi begyndte hos Külli Suitso, der bor lidt uden for Middelfart, hvor hun har både atelier og galleriet “Vinduet”. Mange husker sikkert udstillingerne hos NB, hvor temaerne har været de symbolmættede flyttekasser og militærhjelme. Külli er født og opvokset i Estland og har boet Danmark de seneste 12 år. Hun havde arrangeret en lille retrospektiv udstilling i hendes atelier og kom undervejs ind på, hvordan det var at vokse op i Estland, der dengang var en del af Sovjetunionen. Det var tankevækkende og interessant at få baggrundshistorierne om flere af malerierne, bl.a. om maleriet, hvor motivet var en flyttekasse med Bresjnev. Vi så også eksempler på Küllis grafiske arbejder. På Clay Keramikmuseum fik vi en interessant rundvisning i keramikkens verden.

Læs mere om Külli her